طراحی سایت و سئو

مقالات دنیای طراحی سایت

طراحی سایت و سئو

مقالات دنیای طراحی سایت

  • ۰
  • ۰

گوگل وب مستر تولز چیست؟ 

google web master  یا گوگل وب مستر یکی از ابزارهای کاربردی گوگل برای مدیریت بهتر سایت‌ها است. این ابزار که با نام کنسول جستجوی گوگل هم مشهور است با مانیتور وب سایت های مختلف کمک می‌کند بهترین رتبه را در نتایج موتورهای جستجو بدست بیاورید و رتبه های برتر خود را حفظ کنید. آشنایی با اینکه گوگل «وب مستر تولرچیست؟» و یا اینکه «آموزش گوگل وب مستر به چه شکل باید باشد؟» از سوالات قالب مدیران سایت‌ها است.

سایت وب مستر به شما نشان می‌دهد، گوگل سایت شما را چگونه می‌بیند و چطور می‌توانید به بهترین شکل خودتان را در معرض دید گوگل قرار بدهید.

با در اختیار داشتن یک حساب کاربری در جیمیل می‌توانید از این ابزار کاربردی به صورت کاملا رایگان استفاده کنید.

اگر می‌خواهید در مورد آموزش گوگل وب مستر اطلاعات بیشتری بدست آورید این نوشتا را تا انتها دنبال کنید.

گوگل وب مستر تولز چه ابزاری است و به چه کار می آید؟

وبمستر یک ابزار مدیریتی است که وضعیت سئو سایت را آشکار می‌کند و تعداد ورودی‌های سایت را به تفکیک نمایش می‌دهد.

با کمک این پنل می‌توان استراتژی‌های سئو را ارتقا داد و تعداد کاربران سایت را چندین برابر کرد.

مشاهده آمار و اطلاعات، وضعیت لینک های شکسته، تنظیمات دامنه وجایگاه سایت در گوگل برخی از امکاناتی است که گوگل وب مستر تولز در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

اطلاعاتی که  گوگل وب مستر در اختیار کاربران قرار می‌دهد بسیار کاربردی و دقیق است. 

آمار و اطلاعات عنصر مهمی در تصمیم گیری و عملکرد بهینه سایت‌ها به شمار می‌آید، اما بدست آوردن این اطلاعات می‌تواند بسیار وقت گیر و هزینه بر باشد. 

برای اینکه در کمترین زمان ممکن به بهترین نتایج دست پیدا کنید لازم است با ابزار گوگل وب مستر و کارکردهای آن به خوبی آشنا شوید. 

نرخ کلیک یکی از همین اطلاعات است که تغییر آن می‌تواند به بهترین شکل ممکن کاربران سایت شما را افزایش دهد.

گوگل وب مستر صفحاتی که دارای پیغام خطا و یا مشکل خاصی هستند را به شما معرفی می‌کند تا در اسرع وقت این مشکلات را برطرف کنید. 

برطرف کردن این مشکلات ایندکس صفحات سایت را سرعت بخشیده و کمک می‌کند در سریعترین زمان ممکن توسط خزنده‌های گوگل شناسایی شوید.

شناسایی صحیح عملکرد به ما این امکان را می‌دهد که با دیدی باز و سنجیده در مسیر موفقیت گام برداریم. وب مستر ابزاری است که به بهترین شکل ممکن مدیران را در جهت شناسایی عملکرد و جایگاهشان یاری خواهد داد.

ابزارهایی که اطلاعات آماری را به ادمین‌های سایت‌ها نمایش می‌دهند بسیارند اما هیچ یک به کاملی این ابزار نیست.

مهم‌ترین پیام های وب مستر تولز کدام است؟

این ابزار گوگل پیام های مختلفی به کاربران اختصاص می‌دهد برخی از مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

معرفی نقشه سایت برای ایندکس شدن راحت تر سایت توسط خزنده های گوگل

هک شدن سایت یا وجود بد افزار در سایت

تاییدیه مسخه موبایل یا دسکتاپ برای ایندکس اصلی سایت

منقضی شدن گواهی  ssl 

خطا در ایندکس صفحات و عدم دسترسی گوگل به صفحات

مزایای ابزار گوگل وب مستر تولز کدام است؟

به این دلایل لازم است هر مدیر وب سایت از گوگل وبمستر و شیوه استفاده آن آگاه باشد:


سایت را در دسترس گوگل قرار می‌دهیم.

امکان ارسال محتوای جدید و شناسایی آن توسط گوگل به همراه امکان حذف صفحاتی که دوست ندارید در نتایج جستجو ها دیده شوند.

کارایی بیشتر سایت در موتورهای جستجو و کاهش امکان بروز خطا

شناسایی آنچه گوگل از شما می‌بیند و شیوه نگرش گوگل به شما

یافتن کلمات کلیدی و آنچه باعث می شود سایت شما در گوگل نمایش داده شود

بررسی کلماتی که بیشتری ترافیک را به وب سایت شما هدایت می‌کند

شناسایی سایت هایی که به شما لینک داده اند

بررسی عملکرد سایت در تلفن همراه

آیا محصولات، قیمت ها و رویداد های سایت شما به درستی و مستقل در گوگل نمایش داده می شود.

آموزش گوگل وب مستر برای چه کسانی لازم است؟

کسانی‌که لازم است از آموزش گوگل وب مستر تولز استفاده کنند عبارت اند از:

مدیران سایت ها

متخصصان دیجیتال مارکتینگ

کارشناسان سئو

برنامه نویسان وب

برنامه نویسان موبایل

گوگل وب مستر تولز و گوگل آنالیتیکس چه تفاوتی دارند؟ از کدام استفاده کنم؟

برای شناسایی دقیق ترافیک سایت لازم است از ابزارهای مختلف استفاده کنید، گوگل وب مستر و گوگل آنالیتیکس دو ابزار رایگان است که اطلاعات جامعی را در خصوص ترافیک سایت و آن شکلی که گوگل شما را می‌بیند  ارائه می‌کند.

گوگل آنالیتیکس کمی پیچیده تر از وب مستر است و از این رو به نظر می‌رسد برای شما مناسب باشد در ابتدا از وبمستر استفاده کنید. از سوی دیگر گوگل آنالیتیکس دسترسی از ایران را محدود کرده و از این رو برای استفاده از آن لازم است آدرس IP خود را تغییر دهید و به زحمت خواهید افتاد از این رو استفاده از وبمستر ساده تراست.

گزارش گوگل وب مستر تولز دارای چه عناصری است؟

در گزارش‌های گوگل این عناصر قابل مشاهده است:

میزان افزایش یا کاهش کلیک بر روی لینک‌های سایت

کلمات کلیدی که سبب شناسایی سایت شما شده و تعداد دفعات شناسایی

شیوه جستجو(ویدئو، تصویر،موسیقی و...)

مکان جغرافیایی کاربران

دستگاه‌های مختلف استفاده شده برای جستجو

سایت هایی که به شما لینک داده اند

لینک هایی که با سایت شما داده شده

متن هایی که گوگل در رابطه با شما یافته است

لینک‌های داخلی سایت شما و اینکه صفحات چه ارتباطی با هم دارند

URL هایی که در جستجوهای گوگل شناسایی می‌شوند

شناسایی URL هایی که مسدود شده اند و امکان بر طرف شدن مشکل

چرا باید سایتتان را به گوگل وبمستر معرفی کنید؟

مدیران سایت ها باید کارهای مختلفی را انجام دهند که یکی از مهم‌ترین آن ها معرفی سایت به گوگل وبمستر است. در بسیاری مواقع در سایت‌ها خطا و اشکالی بروز می‌کند که به دلایل مختلف شناسایی آن با تاخیر مواجه می‌شود این امر ممکن است به از دست رفتن رتبه سایت و حتی پنالتی شدن منجر شود.

عضویت در گوگل وب مستر به شما این امکان را می‌دهد که این خطاهای احتمالی را پیش از اینکه در ورودی‌های شما تاثیر بگذارند شناسایی کرده و آن را برطرف کنید.

وب مستر با ارائه پیغام های مختلف به شما در شناسایی و انتخاب دامنه اصلی سایت و چک و برطرف کردن خطاهای احتمالی سایت کمک می‌کند.

معرفی سایت به گوگل وب مستر به چه صورت انجام می‌گیرد؟

شما برای استفاده از این ابزار پیش از هر اقدامی لازم است، سایت را به بهترین شکل ممکن به وب مستر معرفی کنید و به شناسایی راحت تر سایت توسط گوگل کمک کنید. 

برای اینکار لازم است دامنه اصلی سایت را مشخص کرده و مسیر آن را ثبت کنید، سپس نقشه سایت را برای خوانش راحت تر گوگل بهینه سازی کنید و در نهایت صفحات سایت خود را با ابزار Fetch as Google  «فچ»  کنید. 

مراحل کار به این ترتیب است:

1.ساخت اکانت گوگل یا جیمیل

2. ورود به صفحه حساب کاربری از طریق لینک زیر

https://www.google.com/webmasters 

3. کلیک بر روی دکمه Sign in to Webmaster Tools

4. وارد کردن آدرس سایت

5.اثبات مالکیت سایت

برای اینکه به گوگل ثابت کنید مالک سایت هستید چند روش وجود دارد:

Alternate methods  HTML tag 

یک تگ html  به شما داده می‌شود که لازم است آن را کپی کنید. 

5. کد را در صفحه مورد نظر سایت خود وارد کنید 

6. به گوگل وب مستر بروید و دکمه verify را ثبت کنید.  

به این ترتیب سایت شما در گوگل وب مستر ثبت می‌شود و از این پس می‌توانید از اطلاعات و آمار دقیق آن استفاده کنید.

همانطور که متوجه شدید کار دو مرحله اساسی دارد :1. ساخت اکانت در گوگل وب مستر 2. معرفی سایت به گوگل وب مستر.

پس از اتمام صحیح این مراحل می‌توانید ضمن ارائه اطلاعاتتان به سایت از آمار مرتب و منظمی که در اختیار شما قرار می‌دهد به خوبی استفاده کنید.

چطور با استفاده از گوگل وب مستر تولز از سلامت سایت خود اطمینان حاصل کنیم؟

هر یک از بخش‌های گوگل وب مستر کارایی خاص خود را دارد و به شناسایی مشکلات سایت و بر طرف کردن آن‌ها کمک می‌کند در اینجا به معرفی بخش‌هایی  از این ابزار که به افزایش کیفیت سایت و ارتقای سلامت آن کمک می‌کند اشاره می‌کنیم:

1. Structured Data ابزاری برای شناسایی وضعیت نشانه گذاری سایت

Schema که ما در فارسی با عنوان نشانه گذاری از آن یاد می‌کنیم درک صفحات را برای گوگل ساده تر می‌کند. به این ترتیب شکل نمایش صفحات سایت در نتایج جستجو بهبود می‌یابد.

این کار باعث می‌شود در نتایج جستجو جایگاه بهتری کسب کنیم و کمک می‎کند کاربران بیشتر روی لینک کلیک کنند.

 

2. Mobile Usability ابزاری برای بررسی وضعیت نسخه موبایلی

تعداد کاربرانی که از طریق موبایل در موتورهای جستجو سرچ می‌کنند به شکل تصاعدی رو به افزایش است. به این ترتیب تعداد کاربرانی که از طریق تلفن همراه خود به وب سایت شما وارد می‌شوند رو به افزایش است از این رو بررسی وضیعت نسخه موبایلی سایت از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. 

اهمیت این موضوع تا جایی است که گوگل الگوریتم اختصاصی تحت عنوان الگوریتم Mobile First Index را در سال جاری برای این منظور طراحی و اجرا کرده است.

استفاده از Mobile Usability به شما کمک می‌کند وضعیت سایت خود را در گوشی‌های تلفن هوشمند بهتر شناسایی کرده و به نتایج مناسب تری دست یابید.

 

3. HTML Improvements ابزار شناسایی مشکلات عنوان و توضیحات صفحه

شناسایی و درک موضوعات صفحه های سایت از طریق عنوان و توضیحات هر صفحه انجام می‌گیرد. گوگل از طریق عناوین و توضیحات صفحات شما را می‌شناسد. در این زمینه استانداردهای خاصی از سوی گوگل تدوین شده که در این بخش از وب مستر بررسی و شناسایی می‌شوند.

 

4. Blocked Resources ابزاری جهت شناسایی منابع محدود شده سایت

فایل های جانبی صفحات مثل تصاویر،JS ها و CSS ها به درک بهتر ربات‌های گوگل از محتوای صفحه و شکل نمایش آن به کاربر کمک می کند. اگرچه عنصر اصلی محتواست اما این عناصر هم در شناسایی منابع سایت موثرند. در دسترس نبودن این صفحات تحلیل محتوای صفحه و کیفیت آن را مختل می کند.

Blocked Resources به شما کمک می‌کند فایل هایی که به هر دلیل از دسترس گوگل خارج شده را شناسایی کنید و تلاش کنید گوگل را در دسترسی ساده تر به محتوای صفحه و فایل‌های جانبی آن یاری دهید.

تمام تلاش‌های مدیران سایت‌ها برای شناسایی بهتر صفحات گوگل، افزایش بازدید و فروش بیشتر است به همین دلیل این ابزار می‌تواند به ارتقای کیفیت سایت کمک شایان توجهی بکند و نتایج تلاش‌های شما را به ثمر بنشاند. لازم است به صورت مستمر از این ابزار استفاده کنید و پس از شناسایی مشکلات نسبت به رفع آن اقدام کنید.

5. Index Coverage راهنمای شناسایی خطاهای404

تعداد صفحات سایت‎ها بسیار زیاد است و بعضا به چند ده هزار صفحه می‌رسند در چنین شرایطی ممکن است به دلایل مختلف برخی از صفحات سایت حذف شده و یا با تغییر آدرس صفحه مواجه شوند. 

به این ترتیب کاربران هنگام مراجعه به برخی از صفحات با پیغام خطا که به «خطای404» مشهور است مواجه می‌شوند. کاربری که به هدف خاصی روی صفحه سایت شما مراجعه کرده با مشاهده خطا ناخرسند می‌شود این امر تجربه کاربری و سئو را به چالش می‌کشد.

این ابزار گوگل وب مستر در شناسایی صفحاتی که ارور می‌دهند و رفع خطاها بسیار تاثیر گذار است.

این ها بخشی از ابزارهای نظارتی گوگل وب مستر است که بهینه سازی وب سایت شما کمک می‌کند.

 

با هر بار ورود به اکانت وب مستر تولز خود چه کارهایی را باید انجام بدهیم؟

کسانی‌که از آموزش وب مستر تولز به خوبی استفاده کرده باشند با بخش های مختلف این ابزار به خوبی آشنا هستند و پس از هر بار ورود یک چک لیست منظم را برای بررسی وضعیت وب سایت خود مورد استفاده قرار می‌دهند. در این بخش از نوشتار به کارهایی که پس از هر بار ورود به اکانت خود باید اجرا کنید اشاره می‌کنیم:

1. بررسی مشکلات و مسائل ضروری اخیر

بخش Site Messages این امکان را به شما می‌دهد که آخرین مسائل و مشکلات سایتتان را شناسایی کرده و نسبت به رفع آن‌ها اقدام کنید.

در این بخش اطلاعات مرتبط را هم به صورت مجزا و کاملا مشخص می‌توانید شناسایی کرده و نسبت به رفع آن‌ها اقدام کنید. 

هر گاه گوگل مشکلی را شناسایی کند از طریق این بخش شما را از آن مطلع می‌سازد. 

 

2. بررسی جریمه های دستی اعمال شده بر روی سایت

در برخی موارد کارمندی از کارکنان گوگل به صورت شخصی سایت شما را مورد بررسی قرار می‌دهد و در صورت مشاهده هر گونه نقض قوانین آن را اعلام می‌کند. 

با کلیک بر روی سایتتان و مشاهده گزینه  Manual Actions می توانید نتایج بررسی دستی را مشاهده کنید آدرس این بخش به این ترتیب است:   

Search Traffic > Manual Actions


جریمه های دستی به سرعت روی رتبه سایت شما تاثیر منفی خواهد گذاشت به همین دلیل لازم است به صورت مرتب آن‌ها را مورد بررسی قرار دهید. 

به جزئیاتی که در خصوص دلایل اعمال جریمه ذکر شده دقت کنید و مشخص کنید کدام بخش از سایت بیشترین تاثیر را از این جریمه خواهد پذیرفت. 

می‌توانید از گوگل در خواست کنید سایت شما را مرور کند و راهنمایی‌هایی که گوگل در این زمینه به شما ارائه می‌دهد را بررسی کنید.

3. بررسی خطاهای خزش

ربات های گوگل در حین خزش بعضا با مشکلاتی مواجه می‌شوند و بعضا خطا های  HTTP  را بازگشت می‌دهند. برای دسترسی به این قابلیت لازم است از بخش Crawl  گزینه Crawl Errors را شناسایی و مشاهده کنید.

 

آمار و اطلاعات مربوط به 90 روز گذشته در این قسمت قابل مشاهده خواهد بود. خطاها به صورت خطاهای سایت و خطاهای مربوط به URL تفکیک می‌شوند.

خطاهای مشکلات احتمالی گوگل هم در این بخش قابل مشاهده خواهد بود. خطاهای ربات گوگل در دستکاپ و گوشی تلفن هوشمند به صورت تفکیک شده قابل تشخیص است.

شناسایی 100 صفحه آخر که در آن ها خطا دیده شده در این بخش امکان پذیر است. نکته جالب توجه آن است که اولویت خطاها قابل مشاهده است.

امکان ترتیب بندی خطاها بر اساس تاریخ هم وجود دارد.با کمک فیلتر هم می‌توانید خطای خاصی که مد نظرتان است و احتمالا یافتن آن دشوار است را راحت تر پیدا کنید. 

با جستجوی بخشی از کلمات موجود در آدرس URL   به سادگی به صفحه دلخواهتان دسترسی پیدا کنید و مشکلات موجود را به سرعت برطرف کنید.

4. فعال سازی نوتیفیکیشن ها ایمیلی از طرف گوگل

گوگل این امکان را برای کاربران فراهم آورده تا از طریق فعالسازی نوتیفیکیشن های ایمیلی، پیام های ارسالی از گوگل در خصوص خطاهای احتمالی را دریافت کنند.

جدیدترین خطاها همواره در صفحه اصلی وب مستر تولز قابل مشاهده هستند اما با استفاده از دکمه ای خاص می‌توانید به روز بودن آن را فعال کنید.


با لینک کردن این گزینه با ایمیل شخصی تان در اکانت گوگل بلافاصله از خطاهای احتمالی مطلع شوید.

برای این کار کافیست گزینه Webmaster Tools Preferences را از قسمت چرخ دنده گوشه راست و بالای داشبورد انتخاب کنید.

گزینه Enable email notifications را تیک بزنید و حتی این امکان وجود دارد که خطای خاصی که می‌خواهید در مورد آن اطلاعات داشته باشید را هم انتخاب کنید. 

 

5. بررسی ترافیک کلی جستجوی سایت

تعیین تعداد دقیق بازدیدها، نرخ کلیک و کلیک ها از طریق وبمستر امکان پذیر است. در چک لیست خود بخشی را به بررسی وضعیت این فاکتورها اختصاص دهید.

از طریق گزینه  Search Queries می‌توانید به داده‌های این بخش دست پیدا کنید. داده های این قسمت به بخش های مختلفی تقسیم می‌شوند.

در بخش Search Traffic ترافیک های مرتبط با جستجو را مشاهده خواهید کرد که به دو بخش اصلی تقسیم می‌شوند:

Top Queries 

کلمات کلیدی برتری که کاربران از طریق آن ها به سایت شما وارد می‌شوند را نشان می‌دهد. 

Top Pages

این قسمت صفحات سایت شما را مورد بررسی قرار می‌دهد و اطلاعات صفحاتی که عملکرد مناسبی داشته اند را به شما ارائه می‌کنند.

6. بررسی احتمال بروز اشکالات امنیتی

مشکلات امنیتی ممکن است حیات وب سایت شما را به چالش بکشد، با توجه به اهمیت این موضوع وب مستر این امکان را برای شما در نظر گرفته تا بتوانید اشکلات احتمالی را شناسایی کنید.

هشدارهای لازم در این خصوص در بخش Security Issues به شما داده خواهد شد. شناسایی منبع مشکل در این بخش بسیار ساده خواهد بود و گوگل راهکارهایی را هم برای برطرف کردن این مشکل به شما ارائه می‌کند. 

شما پس از بررسی و رفع مشکل می‌توانید از گوگل بخواهید سایت را مجدد بررسی کند و نظر خود را اعلام دارد. 

برخی از مهم‌ترین مشکلات امنیتی که برای یک سایت ممکن است بروز کنند عبارت است از:

هک، تزریق محتوا، تزریق SQL و تزریق کد های مخرب.

7. بررسی وضیعت سایت در موتورهای جستجو

این بخش از عملکرد وب مستر برای عموم مردم شناخته شده است. اگر به هر دلیلی نتوانید وضعیت وب سایت خودتان را در مورد موضوع یا عبارت خاصی مشاهده کنید می توانید با باز کردن پاپ آپ جلو عبارت Search Appearance ضمن مشاهده عناصر مختلفی در صفحه جستجو اطلاعات مورد نیاز را مشاهده کرده و ایده های لازم را بدست آورید. 

پیش بینی‌های مختلفی در خصوص عناصر مختلف در این صفحه قابل مشاهده است، تغییر نمای سایت در موتورهای جستجو هم در این قسمت امکان پذیر است.

8. تجریه و تحلیل داده‌ها

داده‌هایی که این ابزار در اختیار کاربران قرار می‌دهد بسیار زیاد است و تنها در صورت شناخت و تفسیر درست می‌توانید از آن استفاده کنید. 

بخش مهمی از چک لیست شما باید به تجزیه و تحلیل دقیق اطلاعات بپردازد و کمک کند ضمن حل مشکلات عملکرد خود را ارتقا دهید.



  • ۹۷/۰۸/۰۷
  • tarahi site

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی