طراحی سایت و سئو

مقالات دنیای طراحی سایت

طراحی سایت و سئو

مقالات دنیای طراحی سایت

  • ۰
  • ۰

در چند سال اخیر، باورهای اشتباه فراوانی درباره چگونگی عملکرد موتورهای جستجو شکل گرفته‌اند. سئوکارهای تازه‌کار معمولا به خاطر این باورهای نادرست دچار اشتباهات فراوانی می‌شوند و وضعیت سئوی سایت را به خطر می‌اندازند. در مقالۀ امروز، به زبان ساده توضیح خواهیم داد که واقعیت‌ داستان از چه قرار بوده و داستان‌هایی که هرگز نباید باور کنید چه هستند. در ابتدا بیایید ببینیم که به سراغ چه مواردی نباید رفت.

 ثبت‌نام در موتورهای جستجو  (Search Engine Submission)

در عصر سئوی کلاسیک (اواخر دهۀ 1990میلادی) موتورهای جستجو نوعی فرم ثبت‌نام (Submission Form) داشتند که وبمسترها و صاحبان سایت‌ها اطلاعات کلیدی و کلیدواژه‌های سایت خود را وارد می‌کردند. اندکی بعد از ثبت این اطلاعات ربات‌ها و خزندگان موتور جستجو وارد سایت شده و شروع به بررسی و ایندکس‌ کردن سایت‌ها می‌کردند. بله سئو در آن زمان به همین سادگی بود!

متاسفانه این فرآیند چندان خوب پیش نرفت. چرا؟ چون بسیاری از این ثبت‌نام‌ها در واقع چیزی نبودند به جز تعدادی اسپم و این خود در کیفیت نتایج جستجو تاثیری منفی می‌گذاشت. از سال 2001 تاکنون، موتورهای جستجو نه تنها از شما تکمیل فرم ثبت نام را درخواست نمی‌کنند بلکه عملاً این روش منسوخ شده است.

تمامی موتورهای جستجو امروزه اعلام می‌کنند که به ندرت از آدرس‌های ثبت شده در فرم ثبت نام  استفاده می‌کنند و روش اصلی کار آنها بررسی لینک‌ها از دیگر سایت‌ها است. به عبارت دیگر، دریافت لینک از سایت‌های دیگر محتوای شما را به صورت طبیعی در معرض دید موتورهای جستجو قرار می‌دهد.

البته شما هنوز هم می‌توانید در برخی موتورهای جستجو (از جمله bing) فرم‌های ثبت‌نام را ببینید، اما این فرم‌ها بقایای گذشته هستند و در سئوی مدرن جایی ندارند.

برچسب‌های متا  (Meta Tags)

زمانی بود که برچسب‌های متا بخش مهمی از فرآیند سئو به حساب می‌آمدند. کار شما این بود که کلیدواژه‌های مهم (همان‌هایی که می‌خواستید در گوگل رتبه بگیرند) را مشخص می‌کردید و در قسمت برچسب‌های مطلب وارد می‌کردید. وقتی که کاربران به دنبال آن کلمات می‌گشتند، صفحه یا سایت شما می‌توانست برای آنها نمایش داده شود. اما... این روش هم به سرعت رو به نابودی رفت. می‌دانید چرا؟ چون خیلی از سایت‌ها با استفادۀ بیش از اندازه از برچسب‌های بی‌ربط و اسپم موتورهای جستجو را دچار اشتباه می‌کردند و بدون اینکه کار خاصی بکنند یا محتوای با ارزشی داشته باشند در بین نتایج اولیۀ گوگل جا خوش می‌کردند.

برچسب‌های دیگر، به خصوص برچسب عنوان (Title Tag) و برچسب توضیحات متا(Meta Description Tags) آنهایی هستند که در سئوی مدرن اهمیت زیادی دارند. علاوه بر این، متاتگِ Robots ابزاری بسیار مهم برای کنترل دسترسی ربات‌های خزنده است. با استفاده از متا تگ‌های Robots می‌توانید مسائل مهم را به موتور جستجو  بفهمانید. برای مثال دستور nofollow کارش این است که به گوگل بگوید این لینک هیچ ارزشی ندارد و لازم به پیگیری آن نیست. البته درست است که دانستن عملکرد متا تگ‌ها مهم است، اما خیلی وقت است که تمرکز اصلی سئو روی آن نیست.

استفاده بیش از حد از کلیدواژه‌ها  (Keyword Stuffing)

تا به حال صفحاتی را دیده‌اید که به نظر شبیه اسپم می‌آیند؟ به عنوان مثال این عبارت‌ها را ببینید:

"دانلود فصل 7 سریال بازی تاج و تخت / قسمت هفتم یا کیفیت HD اضافه شد / دانلود زیرنویس فارسی سریال گیم آور ترونز / برای دانلود قسمت 7 فصل 7 گیم آو ترونز، اینجا کلیک کنید / مشاهده تریلر فصل 7 گیم آو ترونز ..."

قسمت جالب‌تر اینجاست که در ادامه مطلب، با انبوهی کلمه مواجه می‌شوید که شامل نام سریال به انگلیسی و فارسی به تفکیک تمامی فصل‌ها و قسمت‌ها، نام تک تک بازیگران و کاراکترهای آنها در فیلم، دانلود زیرنویس به تمامی فرم‌ها و زبان‌های ممکن و هر چیزی که ممکن است به نوعی به این سریال محبوب ربط پیدا کند می‌شود.

بسیاری از وبمسترها بر این باورند که "ترافیک مناسب کلیدواژه‌ها" یعنی استفاده بسیار زیاد از تک تک کلمات کلیدی مربوط به موضوع. اما نکته اصلی اینجاست که:

استفاده از تبلیغات پولی برای بهبود نتایج طبیعی جستجوها

این هم یکی دیگر از افسانه‌های مربوط به سئو که با واقعیت تطابق چندانی ندارد: تبلیغات در موتورهای جستجو (به صورت پرداخت به ازای کلیک یا PPC) رتبه ارگانیک شما را در نتایج جستجو ارتقاء می‌دهد.

در واقع، تا به حال هیچ شواهدی بر اینکه تبلیغات پولی در موتورهای جستجو، تاثیر مستقیمی بر نتایج طبیعی جستجو داشته باشد دیده نشده است. گوگل، بینگ و یاهو هر سه تمهیداتی اندیشیده‌اند که از وقوع چنین اتفاقی جلوگیری کنند.

تبلیغ‌کنندگان در گوگل هر ماهه میلیون‌ها دلار پول خرج می‌کنند و همچنان در نتایج ارگانیک جستجو به جایگاه خاصی نمی‌رسند. پس در اینجا هم تکرار می‌کنیم: آنچه در اینجا اهمیت دارد فقط و فقط کیفیت و جذابیت محتوای سایت شماست نه پولی که برای نمایش سایت‌تان در صفحه اول جستجو خرج می‌کنید.

اسپم‌ها در موتور‌های جستجو

تا زمانی که چیزی به نام جستجوی آنلاین هست، اسپم‌ها هم وجود خواهند داشت. اسپم‌ها از اواسط دهه 1990 میلادی به هدف ایجاد ترافیک دروغین یا فریب دادن الگوریتم‌های رتبه‌بندی به وجود آمدند و هنوز هم باتمام قدرت در فضای وب حضور دارند.

تجزیه و تحلیل اسپم‌ها در سطح صفحات

موتورهای جستجو کار تحلیل و کشف اسپم‌ها را در دو سطح صفحات و دامنه‌ها انجام می‌دهند. در ابتدا، به مواردی که معمولا در صفحات بررسی می‌شوند خواهیم پرداخت.

استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی

ما در بخش‌های قبلی هم در مورد کلمات کلیدی صحبت کردیم، اما این بخش راجع به استفادۀ بیش از حد کلمات کلیدی در محتوای پست‌ها است. مثلاً فرض کنید دارید یک مقالۀ 500 کلمه‌ای را می‌خوانید و 250 بار در آن یک کلمه کلیدی خاص به کار رفته است. این کار جرم است و باعث می‌شود جریمه شوید.

اسکن کردن یک صفحه با کلمات کلیدی فراوان برای موتورهای جستجو کار دشواری نیست و تمامی این موتورها الگوریتم‌های لازم برای تشخیص این موضوع را در اختیار دارند. به صورت مشخص، رئیس تیم تشخیص اسپم در گوگل به این نکته اشاره کرده که برای بهبود سئو، بهتر است بیش از حد از کلیدواژه‌ها استفاده نکنید.


  • ۹۷/۰۷/۲۳

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی